Stop met het uitbreiden van het buitengewoon en investeer in kwalitatief inclusief onderwijs
![Stop met het uitbreiden van het buitengewoon en investeer in kwalitatief inclusief onderwijs](/CMS_pictures/202210515282368_schermafbeelding-2022-10-05-om-15.26.53.jpg-width.jpg)
Reportage Pano
Op woensdag 5 oktober konden we kijken naar de reportage van Pano 'Het inclusieve onderwijs'. In de reportage komen er inspirerende inclusieve voorbeelden, het buitengewoon onderwijs, inclusieve trajecten die het niet gehaald hebben, een campus die wil groeien naar 1 inclusieve school en hoe het in Portugal aan toegaat aan bod.
Zo was te zien dat in Portugal inclusief onderwijs de norm is en dat ze het raar vinden dat kinderen met een handicap in Vlaanderen in aparte scholen zitten. Portugal timmert al 30 jaar aan de weg naar 1 inclusief onderwijssysteem. Men is dus niet voor een bruuske verandering gegaan maar voor graduele aanpassingen. Hoe komt het dat er in Portugal een evolutie merkbaar is en in Vlaanderen niet? De huidige minister van onderwijs João Costa uit Portugal is een voorvechter van inclusie. Onze huidige minister van onderwijs Ben Weyts is dat niet.
Wat vindt onze minister van onderwijs over de reportage van Pano?
De VRT heeft minister Ben Weyts gevraagd te reageren op de reportage: "Niet elk kind met elke beperking kan terecht in elke school. Ja, zij hebben recht op kwaliteitsvol onderwijs, maar dat geldt ook voor de andere kinderen én het moet haalbaar zijn voor de leerkracht." De minister legt dus het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap (VRPH) naast zich neer. Hij was nochtans parlementslid in 2009 als België het VN-Verdrag ratificeerde en hij of zijn partij hadden geen bezwaar.
Dit roept de vraag op of inclusief onderwijs in Vlaanderen echt een recht is of na jarenlang nog steeds een gunst of toevalstreffer blijft.
Het is de politiek die het verschil kan maken. Leerlingen, ouders en scholen botsen momenteel op drempels die door de politiek kunnen aangepakt worden. GRIP roept dan ook het beleid op om zoals Portugal resoluut te kiezen voor inclusief onderwijs en een plan van aanpak op te stellen die het huidige onderwijssysteem stapsgewijs doet evolueren naar 1 onderwijssysteem.
Stijging aantal kleuters buitengewoon onderwijs
![](/CMS_pictures/202210517659736_aantal-kleuters.jpg-width.jpg)
Het aantal kleuters buitengewoon onderwijs is de laatste 5 jaar flink gestegen en dit moet stoppen. In een artikel van VRT NWS worden een aantal redenen naar voren geschoven.
Wat je in het artikel niet kan te lezen, is dat deze stijging de verantwoordelijkheid is van de overheid. De veranderingen binnen het onderwijslandschap zijn onvoldoende om leerlingen met een handicap les te laten volgen in het inclusief onderwijs.
België heeft in Europa het grootste aantal gesegregeerde leerlingen
België was in 2018 in Europa het land met het grootste aantal gesegregeerde leerlingen (recenste cijfers). Dit cijfer is blijven stijgen, het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs blijft toenemen.
Nog steeds vragen sommige beleidsmakers in Vlaanderen zich af of inclusief onderwijs wel de beste optie is voor leerlingen met een handicap. Worden ze niet beter apart gezet om zo 'betere ondersteuning' te krijgen? De onderwijsinspectie heeft in 2020 aangegeven dat ze zich zorgen maken over de kwaliteit van het buitengewoon onderwijs. Maar zijn aparte settings nog van deze tijd? Diversiteit in onze maatschappij wordt meer en meer als normaal en als een must beschouwd. Horen personen met een handicap daar niet bij? Er was een tijd dat jongens en meisjes naar aparte scholen gingen. Gelukkig is die tijd al lang voorbij. Dus waarom houdt men halstarrig vast aan segregatie van mensen met een handicap?
Leerlingen met een handicap blijven dus in Vlaanderen in de kou staan. Inclusief onderwijs staat niet op de agenda. Vlaanderen heeft geen enkele ambitie op vlak van inclusief onderwijs. GRIP roept het beleid op om hier verandering in te brengen.
Daarom schuift het VN inclusief onderwijs naar voren
De optie inclusief onderwijs is geen vrijblijvende optie
GRIP wijst erop dat de optie inclusief onderwijs niet zomaar een vrijblijvende optie is. Ons land heeft zich ertoe verbonden om te evolueren naar één inclusief onderwijssysteem als onderdeel van het mensenrechtenkader van de VN. We stellen evenwel heel weinig ambitie en ijver vast bij de Vlaamse beleidsmakers om dit mensenrecht te realiseren. Art. 24 van het VRPH wordt genegeerd. GRIP vraagt dan ook aan de beleidsmakers om dit VRPH verder te implementeren via wetgeving.
Er zijn heel wat inspirerende voorbeelden van inclusief onderwijs in Vlaanderen
In heel wat scholen in Vlaanderen werd de laatste jaren duidelijk dat inclusie van leerlingen met een handicap wel echt goed kan lopen. Vanuit de praktijk wordt tegengesproken dat leerlingen met een handicap nood hebben aan een plaats in het buitengewoon onderwijs. GRIP vindt dat inclusief onderwijs niet zozeer moeilijk loopt omdat de uitgangspunten verkeerd zouden zijn, maar wel omdat er ondermaats op wordt ingezet door de overheid.
Er is nood aan een plan van aanpak
Er is dus nood aan een strak plan om inclusief onderwijs op een kwalitatieve manier waar te maken. Het Vlaamse onderwijsbeleid draait al meer dan 20 jaar rondjes. We roepen politieke partijen en beleidsmakers op om eindelijk de rechten van personen met een handicap ernstig te nemen en een stevig plan op te maken om inclusief onderwijs uit te werken.
Gerelateerde artikels
![Advies van de Commissie Inclusief Onderwijs: Evolutie naar Scholen voor Iedereen](/CMS_pictures/202471113352131_schermafbeelding-2024-07-11-om-13.34.48.jpg-square.jpg)
![Chadia: “Waarom wordt mijn dochter naar het buitengewoon onderwijs geduwd in plaats van haar inclusief onderwijstraject goed te ondersteunen?”](/CMS_pictures/202471113855854_chadia.jpeg-square.jpg)
![GRIP is geen voorstander van campusscholen](/CMS_pictures/2024424165332328_shutterstock-2278587971.jpg-square.jpg)
![Coalitie Inclusief Onderwijs reageert op docu 'Gewoon Buitengewoon'](/CMS_pictures/202432618194371_coalitie-inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![GRIP reageert op TV-reeks Gewoon buitengewoon](/CMS_pictures/202425912992_download.jpg-square.jpg)
![Het kenniscentrum Leerpunt is operationeel](/CMS_pictures/20231130123956506_b4200e008e7921b25748242d1f3c392d.jpg-square.jpg)
![Commissie inclusief onderwijs is gestart](/CMS_pictures/2023929173729427_whatsapp-image-2023-09-29-at-17.37.03.jpeg-square.jpg)
![Wat betekent het Decreet Leersteun nu voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?](/CMS_pictures/202391103813974_20228251993730-banner.jpg-width.jpg-square.jpg)
![Alweer een forse stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/2023830144353205_shutterstock-632278037.jpg-square.jpg)
![Gaat de Vlaamse regering ermee akkoord dat minister Weyts het VN-Verdrag naast zich neerlegt?](/CMS_pictures/2023630135127577_shutterstock-1838738371.jpg-square.jpg)
![Het fundament van het M-decreet ‘inschrijvingsrecht voor alle leerlingen in het gewoon onderwijs’ blijft overeind in het Decreet Leersteun](/CMS_pictures/20235419371350_sequence-01.00-00-09-23.still001.jpg-square.jpg)
![Waarom blijft minister Weyts aanhouden om leerlingen die niet voldoen aan de ‘norm’ uit te sluiten?](/CMS_pictures/202342410551823_img-2020.jpg-square.jpg)
![Toedienen van medische zorgen op school](/CMS_pictures/202344141851289_shutterstock-1046242816.jpg-square.jpg)
![Ontwerp Decreet leersteun schiet tekort](/CMS_pictures/2023329153825140_ben-weyts.jpg-square.jpg)
![GRIP lanceert mini-docu ‘SAMen inclusief onderwijs’](/CMS_pictures/202331912495697_campagnebeeld.jpg-square.jpg)
![‘Leer mij groeien’ over onderwijs en kinderrechten](/CMS_pictures/20231291646154_schermafbeelding-2023-01-25-151343.jpg-square.jpg)
![Vlaamse parlementsleden Commissie Onderwijs ondergedompeld in inspirerende inclusietrajecten](/CMS_pictures/2022112815540830_bs-de-wilg-27.jpg-square.jpg)
![Persbericht: De ouders van ‘baby’ Pia kiezen voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2022111512479428_persbericht-vlaamse-parlementsleden.jpg-square.jpg)
![Handvaten tot meer inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20228251993730_banner.jpg-square.jpg)
![Vlaamse Regering verlaat met het Decreet Leersteun het pad van de echte inclusie](/CMS_pictures/202271181736858_220603-inclusie-onderwijs-felien-354.jpg-square.jpg)
![Het Decreet Leersteun is nog niet voor morgen](/CMS_pictures/2022611121515626_shutterstock-1827541484.jpg-square.jpg)
![Van M-decreet naar begeleidingsdecreet](/CMS_pictures/202241916936443_torb.jpg-square.jpg)
![Kijk jij ook naar de hoorzitting over de conceptnota Decreet Leersteun?](/CMS_pictures/2022313113735730_commissie-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Het inschrijvingsrecht blijft ongewijzigd voor alle leerlingen](/CMS_pictures/202211320856795_schermafbeelding-2022-01-13-195934.jpg-square.jpg)
![#meerambitievoorinclusiefonderwijs](/CMS_pictures/2021826165117598_meerambitie.jpg-square.jpg)
![Hoe meer buitengewoon onderwijs hoe beter. Is dit onderwijsbeleid wel legaal?](/CMS_pictures/20211220181048766_shutterstock-1858663297.jpg-square.jpg)
![Onderwijsinspectie lanceert een app om in gesprek te gaan met alle onderwijsactoren](/CMS_pictures/2021123144113613_voice.jpg-square.jpg)
![Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?](/CMS_pictures/2021122135054594_shutterstock-1817387276.jpg-square.jpg)
![Reactie conceptnota Decreet leersteun](/CMS_pictures/202182616432813_shutterstock-536236978.jpg-square.jpg)
![Welke vraag over het nieuwe Decreet Leersteun brandt er op jouw lippen?](/CMS_pictures/20218261530155_grip-inclusiecongres2021-logo-mailing.jpg-square.jpg)
![Koud](/CMS_pictures/20216291834628_206461592-330487868607261-6988993099507343904-n.jpg-square.jpg)
![Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus](/CMS_pictures/2021628152453848_conceptnota.jpg-square.jpg)
![Persbericht: GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/202161611577419_terzake.jpg-square.jpg)
![Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving van hun kind in een gewone school?](/CMS_pictures/20214117295928_welke-juridische-houvast.jpg-square.jpg)
![Kan een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nog rekenen op zijn ondersteuner?](/CMS_pictures/202132314726189_schermafbeelding-2021-03-22-171618.jpg-square.jpg)
![Wat vertraagt momenteel volgens GRIP de verdere uitbouw van inclusief onderwijs?](/CMS_pictures/2021211174333627_shutterstock-702264304.jpg-square.jpg)
![Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië](/CMS_pictures/202122163241886_unnamed.jpg-square.jpg)
![GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten](/CMS_pictures/2020716162632209_europees-sociaal-handvest.jpg-square.jpg)
![Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’?](/CMS_pictures/202042884423470_rendered.jpg-square.jpg)
![Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’](/CMS_pictures/202032311422956_rapport-ondersteuningsmodel.jpg-square.jpg)
![GRIP stelt voor: #onderwijs](/CMS_pictures/202021110522434_84745885-1006083383097138-2708604452159356928-n.jpg-square.jpg)
![M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof](/CMS_pictures/20201714367601_rekenhof.jpg-square.jpg)
![België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op](/CMS_pictures/20201614628831_logo-nl-ec.jpg-square.jpg)
![Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school](/CMS_pictures/201986114710423_support-2355701-1920.jpg-square.jpg)
![Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ?](/CMS_pictures/202425151456173_220603-inclusie-onderwijs-felien-122.jpg-square.jpg)