Vlaamse parlementsleden Commissie Onderwijs ondergedompeld in inspirerende inclusietrajecten
![Vlaamse parlementsleden Commissie Onderwijs ondergedompeld in inspirerende inclusietrajecten](/CMS_pictures/2022112815540830_bs-de-wilg-27.jpg-width.jpg)
Op vrijdag 18 november organiseerden Ouders voor Inclusie en GRIP een inspiratiedag inclusief onderwijs voor Vlaamse parlementsleden. Ze konden kennismaken met een tal van uiteenlopende trajecten.
Pia volgt inclusief kleuteronderwijs
Pia is 4 jaar zit in de tweede kleuterklas in BS De Wilg. Haar mama, Ellen De Meyer, is heel blij met het warme onthaal door de school. Moeilijkheden worden besproken tussen alle actoren (ouders, leerkracht, ondersteuners, vrijwilligers, …) en samen zoeken ze naar oplossingen. Het loopt zodanig vlot dat de leerkracht aangeeft dat er minder vrijwilligers tijdens de lessen nodig zijn. Ellen gaf wel aan de parlementsleden mee dat het niet ok is dat leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften afhankelijk zijn van vrijwilligers om een inclusietraject te laten slagen.
Zal het nieuwe Decreet Leersteun ervoor zorgen dat alle kinderen met specifieke onderwijsbehoeften de kans krijgen om inclusief onderwijs te volgen of is het enkel weggelegd als de ouders de regierol op zich nemen?
GRIP vraagt al langer om de regierol te geven aan de school voor gewoon onderwijs én om de ondersteuning te voorzien die leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften nodig hebben om inclusief onderwijs kwaliteitsvol te volgen.
De parlementsleden waren niet de enige bezoekers in de school van Pia. VTM en Het Laatste Nieuws zijn ook even langs geweest:
![](/CMS_pictures/20221128165728315_bs-de-wilg-1.jpg-width.jpg)
Jorrit studeert toegepaste psychologie
![](/CMS_pictures/20221128165728315_bs-de-wilg-1.jpg-width.jpg)
De aanwezigen konden ook kennis maken met Jorrit. Ook hij liep school in BS De Wilg. Na een geslaagd inclusief traject in het middelbaar studeert hij nu verder aan de hogeschool waar hij een bacheloropleiding volgt.
Jorrit werkte in het verleden mee aan het filmpje #mijn assistent. Hij zat toen in het Sint-Rita College en volgde er inclusief onderwijs.
![](/CMS_pictures/20221128165851217_lunch-7.jpg-width.jpg)
Lunch
![](/CMS_pictures/20221128165851217_lunch-7.jpg-width.jpg)
Tijdens de lunch gingen de parlementsleden in gesprek met 3 jongeren die een inclusietraject in het regulier onderwijs hebben doorlopen en die nu in de ‘Wat na?-fase zitten.
Bedankt Ward en zijn medeleerlingen van OLVC Zottegem Centrum voor het lekkere eten.
![](/CMS_pictures/202211281728752_lunch-3--kopie.jpg-width.jpg)
Wout zoekt betaald werk
![](/CMS_pictures/202211281728752_lunch-3--kopie.jpg-width.jpg)
We maakten kennis met Wout die momenteel als vrijwilliger werkt op de reguliere arbeidsmarkt en ernaar uitkijkt om betaald te worden voor zijn job.
Hij getuigde vorig jaar over zijn inclusief schooltraject in dit filmpje
![](/CMS_pictures/20221128176771_getuigenis-sofie-3.jpg-width.jpg)
Sofie wil zelfstandig gaan wonen
![](/CMS_pictures/20221128176771_getuigenis-sofie-3.jpg-width.jpg)
Sofie studeert moraalwetenschappen aan de universiteit. Met dit interview van 2 jaar geleden kan je haar beter leren kennen.
Ze is bezig met uit te zoeken op welke manier zelfstandig wonen mogelijk is. Je kan haar volgen via haar blog
De parlementsleden luisterden geboeid naar haar inclusietraject.
![](/CMS_pictures/20221128171326743_lunch-4.jpg-width.jpg)
Femke heeft bijna haar bachelordiploma op zak
![](/CMS_pictures/20221128171326743_lunch-4.jpg-width.jpg)
Femke zit in haar laatste maanden toegepaste psychologie. Ze heeft een visuele en motorische beperking door een niet aangeboren hersenletsel. Tijdens haar reguliere schoolloopbaan is ze op heel veel onbegrip gestoten. Opgeven was echter niet aan de orde en naar het buitengewoon onderwijs gaan zeker niet. Dankzij ondersteuning zowel in het reguliere- als hogeronderwijs heeft ze al een gans traject afgelegd. In februari start ze met een masteropleiding.
Inclusie is een totaalvisie
Na de lunch maakten we kennis met OLVC Zottegem campus centrum. Deze school is een TSO/BSO school met een inclusieve visie die ingebed is in de cultuur van de school. De leerling staat centraal en er worden oplossingen gezocht voor de moeilijkheden die leerlingen ondervinden. Dit kunnen zowel leerlingen met of zonder een handicap zijn.
Tijdens de presentatie en het netwerkmoment gingen de parlementsleden in gesprek gaan met (ex)leerlingen, ouders, leerkrachten, leerlingbegeleiders, ondersteuners en directie.
![](/CMS_pictures/20221128173020621_panelgesprek-1.jpg-width.jpg)
![](/CMS_pictures/20221128173040871_panelgesprek-4.jpg-width.jpg)
![](/CMS_pictures/20221128173113941_panelgesprek-5.jpg-width.jpg)
Gerelateerde artikels
![Advies van de Commissie Inclusief Onderwijs: Evolutie naar Scholen voor Iedereen](/CMS_pictures/202471113352131_schermafbeelding-2024-07-11-om-13.34.48.jpg-square.jpg)
![Chadia: “Waarom wordt mijn dochter naar het buitengewoon onderwijs geduwd in plaats van haar inclusief onderwijstraject goed te ondersteunen?”](/CMS_pictures/202471113855854_chadia.jpeg-square.jpg)
![GRIP is geen voorstander van campusscholen](/CMS_pictures/2024424165332328_shutterstock-2278587971.jpg-square.jpg)
![Coalitie Inclusief Onderwijs reageert op docu 'Gewoon Buitengewoon'](/CMS_pictures/202432618194371_coalitie-inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![GRIP reageert op TV-reeks Gewoon buitengewoon](/CMS_pictures/202425912992_download.jpg-square.jpg)
![Het kenniscentrum Leerpunt is operationeel](/CMS_pictures/20231130123956506_b4200e008e7921b25748242d1f3c392d.jpg-square.jpg)
![Commissie inclusief onderwijs is gestart](/CMS_pictures/2023929173729427_whatsapp-image-2023-09-29-at-17.37.03.jpeg-square.jpg)
![Wat betekent het Decreet Leersteun nu voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?](/CMS_pictures/202391103813974_20228251993730-banner.jpg-width.jpg-square.jpg)
![Alweer een forse stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/2023830144353205_shutterstock-632278037.jpg-square.jpg)
![Gaat de Vlaamse regering ermee akkoord dat minister Weyts het VN-Verdrag naast zich neerlegt?](/CMS_pictures/2023630135127577_shutterstock-1838738371.jpg-square.jpg)
![Het fundament van het M-decreet ‘inschrijvingsrecht voor alle leerlingen in het gewoon onderwijs’ blijft overeind in het Decreet Leersteun](/CMS_pictures/20235419371350_sequence-01.00-00-09-23.still001.jpg-square.jpg)
![Waarom blijft minister Weyts aanhouden om leerlingen die niet voldoen aan de ‘norm’ uit te sluiten?](/CMS_pictures/202342410551823_img-2020.jpg-square.jpg)
![Toedienen van medische zorgen op school](/CMS_pictures/202344141851289_shutterstock-1046242816.jpg-square.jpg)
![Ontwerp Decreet leersteun schiet tekort](/CMS_pictures/2023329153825140_ben-weyts.jpg-square.jpg)
![GRIP lanceert mini-docu ‘SAMen inclusief onderwijs’](/CMS_pictures/202331912495697_campagnebeeld.jpg-square.jpg)
![‘Leer mij groeien’ over onderwijs en kinderrechten](/CMS_pictures/20231291646154_schermafbeelding-2023-01-25-151343.jpg-square.jpg)
![Persbericht: De ouders van ‘baby’ Pia kiezen voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2022111512479428_persbericht-vlaamse-parlementsleden.jpg-square.jpg)
![Stop met het uitbreiden van het buitengewoon en investeer in kwalitatief inclusief onderwijs](/CMS_pictures/202210515282368_schermafbeelding-2022-10-05-om-15.26.53.jpg-square.jpg)
![Handvaten tot meer inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20228251993730_banner.jpg-square.jpg)
![Vlaamse Regering verlaat met het Decreet Leersteun het pad van de echte inclusie](/CMS_pictures/202271181736858_220603-inclusie-onderwijs-felien-354.jpg-square.jpg)
![Het Decreet Leersteun is nog niet voor morgen](/CMS_pictures/2022611121515626_shutterstock-1827541484.jpg-square.jpg)
![Van M-decreet naar begeleidingsdecreet](/CMS_pictures/202241916936443_torb.jpg-square.jpg)
![Kijk jij ook naar de hoorzitting over de conceptnota Decreet Leersteun?](/CMS_pictures/2022313113735730_commissie-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Het inschrijvingsrecht blijft ongewijzigd voor alle leerlingen](/CMS_pictures/202211320856795_schermafbeelding-2022-01-13-195934.jpg-square.jpg)
![#meerambitievoorinclusiefonderwijs](/CMS_pictures/2021826165117598_meerambitie.jpg-square.jpg)
![Hoe meer buitengewoon onderwijs hoe beter. Is dit onderwijsbeleid wel legaal?](/CMS_pictures/20211220181048766_shutterstock-1858663297.jpg-square.jpg)
![Onderwijsinspectie lanceert een app om in gesprek te gaan met alle onderwijsactoren](/CMS_pictures/2021123144113613_voice.jpg-square.jpg)
![Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?](/CMS_pictures/2021122135054594_shutterstock-1817387276.jpg-square.jpg)
![Reactie conceptnota Decreet leersteun](/CMS_pictures/202182616432813_shutterstock-536236978.jpg-square.jpg)
![Welke vraag over het nieuwe Decreet Leersteun brandt er op jouw lippen?](/CMS_pictures/20218261530155_grip-inclusiecongres2021-logo-mailing.jpg-square.jpg)
![Koud](/CMS_pictures/20216291834628_206461592-330487868607261-6988993099507343904-n.jpg-square.jpg)
![Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus](/CMS_pictures/2021628152453848_conceptnota.jpg-square.jpg)
![Persbericht: GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/202161611577419_terzake.jpg-square.jpg)
![Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving van hun kind in een gewone school?](/CMS_pictures/20214117295928_welke-juridische-houvast.jpg-square.jpg)
![Kan een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nog rekenen op zijn ondersteuner?](/CMS_pictures/202132314726189_schermafbeelding-2021-03-22-171618.jpg-square.jpg)
![Wat vertraagt momenteel volgens GRIP de verdere uitbouw van inclusief onderwijs?](/CMS_pictures/2021211174333627_shutterstock-702264304.jpg-square.jpg)
![Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië](/CMS_pictures/202122163241886_unnamed.jpg-square.jpg)
![GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten](/CMS_pictures/2020716162632209_europees-sociaal-handvest.jpg-square.jpg)
![Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’?](/CMS_pictures/202042884423470_rendered.jpg-square.jpg)
![Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’](/CMS_pictures/202032311422956_rapport-ondersteuningsmodel.jpg-square.jpg)
![GRIP stelt voor: #onderwijs](/CMS_pictures/202021110522434_84745885-1006083383097138-2708604452159356928-n.jpg-square.jpg)
![M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof](/CMS_pictures/20201714367601_rekenhof.jpg-square.jpg)
![België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op](/CMS_pictures/20201614628831_logo-nl-ec.jpg-square.jpg)
![Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school](/CMS_pictures/201986114710423_support-2355701-1920.jpg-square.jpg)
![Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ?](/CMS_pictures/202425151456173_220603-inclusie-onderwijs-felien-122.jpg-square.jpg)