Alweer een forse stijging in het buitengewoon onderwijs
9,5% meer leerlingen (4.269) zullen les volgen in het buitengewoon onderwijs ten opzichte van het aantal leerlingen van het afgelopen schooljaar (44.950). (Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad)
Zal het Decreet Leersteun het tij doen keren?
Op 1 september treedt het Decreet Leersteun in werking. De maatregelen die daarin opgenomen zijn zullen het tij niet doen keren.
Je kan onmogelijk zeggen dat het evolueren naar 1 kwaliteitsvol inclusief onderwijs de goede kant op gaat.
Zolang minister Weyts de grondwet en het VN-Verdrag Handicap naast zich neer blijft leggen, blijven heel veel kinderen in de kou staan. De minister heeft meermaals in de media verkondigd dat het buitengewoon onderwijs voor heel veel kinderen de beste oplossing is.
Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor het uitbouwen van een werkend inclusief onderwijssysteem?
In het VN-Verdrag Handicap staat dat de overheid de verantwoordelijkheid draagt om inclusief onderwijs te doen slagen. Ze moet het onderwijs zodanig organiseren dat alle leerlingen de gepaste ondersteuning krijgen in 1 kwaliteitsvol inclusief onderwijssysteem. Feitelijk smijt minister Weyts de handdoek in de ring met betrekking tot het realiseren van inclusief onderwijs.
Wie roept er het hardst?
Gelukkig zijn er veel scholen en personeelsleden die wel voor inclusief onderwijs gaan. De vraag om betere omkadering wordt genegeerd. De roep van het buitengewoon onderwijs is blijkbaar sterker.
De overheid investeert liever in leerlingenvervoer waarbij leerlingen soms meer dan 3 uur op de bus zitten dan te investeren in ondersteuning in de gewone scholen. Je zal maar een handicap hebben.
Lees ook
- Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?
- Hoe meer buitengewoon onderwijs hoe beter. Is dit onderwijsbeleid wel legaal?
- Stop met het uitbreiden van het buitengewoon en investeer in kwalitatief inclusief onderwijs
- Vlaamse Regering verlaat met het Decreet Leersteun het pad van de echte inclusie