Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen

Onderwijs Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen

Het netwerk heeft een aantal bezorgdheden bij de heropstart van de scholen. Ze stuurden hun bekommernissen door naar minister van onderwijs Ben Weyts, zijn kabinet en de Vlaamse parlementsleden die zetelen in de Commissie Onderwijs.

Door de maatregelen betreffende het beperken van de verspreiding van COVID-19 gingen de scholen fysiek dicht vanaf maandag 16 maart 2020. Vanaf dan volgen alle leerlingen van het lager en secundair onderwijs afstandsonderwijs. Voor veel leerlingen en hun ouders is dat geen evidentie. Ook voor leerlingen met extra ondersteuningsnood zorgt dit voor problemen waardoor leerlingen achterstand oplopen of zelfs afhaken.

Maar er is licht aan het einde van de tunnel. Vanaf 15 mei 2020 mogen groepen van leerlingen opnieuw fysiek naar school. Het Netwerk Onderwijs van GRIP maakt zich echter zorgen over de opstart van leerlingen met extra ondersteuningsnood en vraag extra aandacht voor:

  • risicoleerlingen die door corona niet fysiek naar school kunnen

Afstandsonderwijs zal op termijn voor deze leerlingen onvoldoende zijn. Thuisbegeleiding zou een grote meerwaarde kunnen betekenen voor deze leerlingen. Het beleidsdomein Onderwijs en Vorming heeft, om de scholen te ondersteunen in het afstandsonderwijs, reeds een overzicht gemaakt met organisaties en initiatieven die hierin kunnen ondersteunen. Maar ook de uitleg van de leerkracht is belangrijk.

Wij vragen of het volgende kan bekeken worden:

  • Kan dit eventueel door tijdelijk onderwijs aan huis zonder dat de leerling eerst 21 dagen afwezig is?
  • Kan er samengewerkt worden met Bednet om alsnog de lessen te volgen vanop afstand?
  • recht op redelijke aanpassingen ook tijdens coronatijden

Scholen zijn in volle verandering door de coronamaatregelen en dat is niet eenvoudig. Maar dit mag geen excuus zijn om de leerlingen met extra ondersteuningsnood aan de kant te schuiven omdat zij extra maatregelen nodig hebben om de drempels vanwege hun handicap te overwinnen. Leerlingen met extra ondersteuningsnood hebben ook tijdens coronatijden recht op redelijke aanpassingen. Deze redelijke aanpassingen kunnen zelfs veranderd zijn vanwege de coronacrisis omdat de context gewijzigd is.

Vraag:

  • Kan er een extra communicatie uitgestuurd worden naar de scholen om de noodzakelijkheid en het recht van redelijke aanpassingen nog eens te benadrukken?

Een persoonlijke assistent is voor sommige leerlingen van cruciaal belang om de lessen te kunnen volgen en valt onder redelijke aanpassingen. We hopen dat scholen dit niet zien als een extra risico en de leerling de toegang tot de school hierdoor weigeren.

Vraag:

  • Is het mogelijk om op te nemen in het draaiboek dat persoonlijke assistenten dienen toegelaten worden op het schooldomein mits het in acht nemen van beschermende maatregelen?

Gerelateerde artikels

Verberg submenu