De lessen starten op 1 september 2020. Mijn kind behoort tot een risicogroep. Kan mijn kind naar school?

Onderwijs De lessen starten op 1 september 2020. Mijn kind behoort tot een risicogroep. Kan mijn kind naar school?

1 september 2020

Het begin van het schooljaar is in zicht en de scenario’s voor de opstart van het schooljaar geraken bekend. Maar wat met leerlingen die tot de risicogroep behoren of kinderen met gezinsleden die tot de risicogroep behoren?

Sciensano publiceerde een overzicht van aandoeningen waarbij een verhoogd gezondheidsrisico is bij besmetting door COVID-19.

Vragen van ouders

We ontvingen verschillende vragen van ouders van kinderen met een handicap:  

  • Zal onze zoon/dochter op 1 september kunnen starten?
  • Hoe dient de school dat te organiseren?
  • Wat wordt er van ons verwacht?
  • Zal het veilig genoeg zijn?

Antwoord kabinet minister van Onderwijs en Vorming

We gaven deze vragen door aan het kabinet van de minister van Onderwijs en Vorming Ben Weyts en ontvingen het volgende antwoord:

'Kinderen die om medische redenen tot de risicogroep behoren of kinderen met gezinsleden die tot de risicogroep behoren zijn voor minister Weyts steeds een prioriteit geweest. Bij de heropstart op 1 september wil de minister meer dan ooit het recht op leren voorop zetten. Net daarom hebben we ingezet op een veilige maar voldoende brede heropening van de scholen.

Voor kinderen uit een risicogroep is een hele mooie regeling uitgewerkt. Heel belangrijk voor hen is dat ze hun behandelende arts betrekken. Elk kind is uniek en het is onmogelijk om vanuit de minister van onderwijs te zeggen wie wel en wie niet kan komen. Daarvoor is medische expertise nodig. Wanneer de dokter oordeelt dat het niet veilig is, kan die een afwezigheid dan ook attesteren, wat opnieuw heel erg belangrijk is voor de school. Op die manier willen we vermijden dat mensen uit angst of onwetendheid toch de kinderen thuishouden terwijl dat helemaal niet nodig is.

Voor de leerlingen die niet naar school kunnen, wordt in afstandsonderwijs voorzien. Daarvoor zetten we in op minstens twee sporen. Enerzijds vragen we aan de school om in afstandsonderwijs te voorzien, maar tegelijk versterken we ook het synchroon Internetonderwijs via bednet.

In elk geval willen we benadrukken dat het niet de bedoeling kan zijn dat kinderen nog langer verstoken blijven van enig onderwijs. Daar waar de coronacrisis in het voorjaar vele scholen heeft verrast, zijn we nu als onderwijsveld beter voorbereid.

We beseffen dat er heel wat bezorgdheden zijn en daarom heeft de onderwijsadministratie ook een heel toegankelijk overzicht gemaakt met vaak gestelde vragen (FAQ). Er is voorzien in een pagina speciaal voor ouders en leerlingen.'

Wat vindt GRIP?

  • risicoleerlingen die door corona niet fysiek naar school kunnen

Afstandsonderwijs zal op termijn voor deze leerlingen onvoldoende zijn. Thuisbegeleiding zou een grote meerwaarde kunnen betekenen voor deze leerlingen. Het beleidsdomein Onderwijs en Vorming heeft om de scholen te ondersteunen in het afstandsonderwijs reeds een overzicht gemaakt met organisaties en initiatieven die hierin kunnen ondersteunen. Maar ook de uitleg van de leerkracht is belangrijk.

GRIP vindt dat:

  • tijdelijk onderwijs aan huis moet kunnen zonder dat de leerling eerst 21 dagen afwezig is;
  • er intensief samengewerkt dient te worden met Bednet om lessen te kunnen volgen vanop afstand.

 

  • recht op redelijke aanpassingen ook tijdens coronatijden

Scholen zijn in volle verandering door de coronamaatregelen en dat is niet eenvoudig. Maar dit mag geen excuus zijn om de leerlingen met extra ondersteuningsnood aan de kant te schuiven omdat ze extra maatregelen nodig hebben om hun drempels die ze door hun handicap ondervinden te overwinnen. Leerlingen met extra ondersteuningsnood hebben ook tijdens coronatijden recht op redelijke aanpassingen. Deze redelijke aanpassingen kunnen zelfs verschillend zijn dan voor de coronacrisis omdat de context gewijzigd is.

Een persoonlijke assistent is voor sommige leerlingen van cruciaal belang om de lessen te kunnen volgen en vallen onder redelijke aanpassingen. We hopen dat scholen dit niet zien als een extra risico en de leerling de toegang tot de school hierdoor weigeren. Persoonlijke assistenten vallen namelijk onder 'essentiële derden'.

GRIP vindt dat:

  • scholen de noodzakelijkheid en het recht van redelijke aanpassingen niet uit het oog mogen verliezen.

Meer info

Ook Steunpunt voor Inclusie houdt de vinger aan de pols:

Gerelateerde artikels

Onderwijs Administratieve vereenvoudiging gemotiveerd verslag op komst Administratieve vereenvoudiging gemotiveerd verslag op komst 27 jul 2020 / Seline Somers Onderwijs GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten Validity, vroeger MDAC (Mental Disability Advocacy Center), blijft met de steun van GRIP vzw de klacht bij het Europees Comité voor de Sociale Rechten in verband met inclusief onderwijs in Vlaanderen ... 23 jul 2020 / Seline Somers Onderwijs Beluister jij ook de podcasts over inclusief onderwijs van Unia? Beluister jij ook de podcasts over inclusief onderwijs van Unia? In 2 afleveringen kom je meer te weten over inclusief onderwijs. 15 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen 12 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Reactie GRIP op het advies van de VLOR ‘Een pleidooi voor strategische beleidsplanning om inclusief onderwijs te kunnen realiseren’ Reactie GRIP op het advies van de VLOR ‘Een pleidooi voor strategische beleidsplanning om inclusief onderwijs te kunnen realiseren’ 05 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet? Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet? 04 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’? Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’? 29 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs ‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen ‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen 20 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs Ouders voor Inclusie overhandigde de bezorgdheden van ouders met betrekking tot het begeleidingsdecreet aan de minister Ouders voor Inclusie overhandigde de bezorgdheden van ouders met betrekking tot het begeleidingsdecreet aan de minister 03 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’ Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’ 23 mrt 2020 / Seline Somers Onderwijs Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum 21 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs 20 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs 19 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio 18 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget 17 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs GRIP stelt voor: #onderwijs GRIP stelt voor: #onderwijs 14 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof 07 jan 2020 / Seline Somers Onderwijs België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op 06 jan 2020 / Seline Somers Onderwijs Potential: Power to teach all Potential: Power to teach all (Toekomstige) leerkrachten competenter maken in het creëren van een inclusieve leeromgevingen. 09 dec 2019 / Seline Somers Onderwijs Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend 26 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’ Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’ 19 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs ' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts ' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts 08 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs ‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’ ‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’ 06 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs Inclusief onderwijs wordt niet naar de prullenmand verwezen. GRIP is tevreden met de duidelijkheid die minister Weyts brengt. 28 okt 2019 / Seline Somers Onderwijs Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs 28 okt 2019 / Marie Aeles Onderwijs Opiniestukken regeerakkoord Opiniestukken regeerakkoord Op 1 oktober 2019 publiceerde de nieuwe Vlaamse regering hun regeerakkoord. 11 okt 2019 / Seline Somers Onderwijs Q&A inclusief onderwijs Q&A inclusief onderwijs Op zondag 8 september 2019 was de documentaire ‘Inclusief’ van Ellen Vermeulen te zien op Canvas. Daar een film niet alles kan tonen beantwoordt GRIP de 5 meest gestelde vragen. 10 sep 2019 / Seline Somers Onderwijs Wat na het basisonderwijs? Wat na het basisonderwijs? Vanaf schooljaar 2019 – 2020 zijn er een aantal wijzigingen aan de toelatingsvoorwaarden voor het eerste leerjaar van het secundair onderwijs. Wat betekent dit nu? 19 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Startnota Vlaamse onderhandelingen Startnota Vlaamse onderhandelingen Wat betekenen nu deze enkele zinnen in de startnota? 13 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school In 2017 schreef GRIP een adviesnota over de ondersteuning in het gewoon onderwijs. Ondertussen is het nieuwe ondersteuningsmodel ingevoerd en bijgestuurd. Tijd voor een update van onze nota. 13 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs? Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs? Onderwijs is een veel besproken thema tijdens de aanloop naar de verkiezingen van 26 mei 2019. Wat verwacht GRIP rond inclusie en M-decreet? 20 mei 2019 / Seline Somers Onderwijs Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7 Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7 Officiële communicatie met betrekking tot nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning  types 2, 4, 6 en 7. 06 mei 2019 / Seline Somers Onderwijs Inclusie, ervaring uit het buitenland Inclusie, ervaring uit het buitenland Hoe ervaren Vlamingen inclusief onderwijs in het buitenland? 10 apr 2019 / Seline Somers Onderwijs Hoe verder met het M-decreet? Hoe verder met het M-decreet? De Vlaamse, federale en Europese verkiezingen komen er aan en onderwijs is een hot topic in aanloop naar deze verkiezingen. Het M-decreet wordt alweer druk bediscussieerd. 29 mrt 2019 / Seline Somers Onderwijs Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari Minister Crevits praat de stijging van leerlingen in het buitengewoon onderwijs opnieuw goed. 04 mrt 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Hoe staat GRIP tegenover de nieuwe maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften opgenomen in onderwijsdecreet XXIX? 11 feb 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Leerlingen met een verslag type 2, 4, 6 of 7 ontvangen momenteel veel minder ondersteuning in het gewoon onderwijs in vergelijking met de leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Om dit op te lossen ... 04 feb 2019 / Seline Somers
Verberg submenu